fendt dieselroß
Start.
Welkom.
Wie ben ik.
Historie van FENDT.
Mijn oldtimers.
Ook van FENDT.
De fiets.
De caravan.
Geschiedenis van de GT.
Dieselross register.
Aangeboden en gezocht.
Links.
Toertocht en busreis.
Dieselross weekend.
E-mailadres: kooy@dieselross.nl
voor contact
klik op foto

Copyright

G. Kooy

© 2005-2011

Zonder toestemming mag er niets van deze site gebruikt worden

Dieselross.nl®

Klik hier voor het

GASTENBOEK

Ook van FENDT

                      Over auto, caravan, fiets en al het andere

 

 

FENDT, een merk dat bij de meeste bezoekers van deze site een beeld van trekkers oproept, dat deze familie meer gemaakt heeft is bij velen niet bekend met als uitzondering hierop de caravan.

 

In 1957 zijn er 2 prototypes van een FENDT auto gebouwd, welke nog steeds bestaan en in familie bezit zijn. Deze kunststof (!!) auto had een 600cc BMW motor, maar heeft geen vervolg gehad.

 

Halverwege de jaren ‘50 zorgde FENDT zelfs voor woningbouw rond de fabriek om zodoende het personeel een goed onderkomen te bieden. Wie bij FENDT werkte had zekerheid, zelfs in contactadvertenties, ( ja toen al ) werd

de voorkeur aan werknemers van FENDT gegeven.

 

In 1954 nam FENDT  machinefabriek H. Sachse KG in Kempten over. Hier werden hydraulische componenten gemaakt.

Als “Kemptener Maschinenfabrik GMBH” ging deze fabriek verder en naast de genoemde componenten werden hier nu ook machines voor eigen gebruik en voor de textiel industrie gemaakt. Later werden hier ook de heftrucks gebouwd welke FENDT in verschillende uitvoeringen produceerde. Van 1,5T tot 4T, benzine, diesel en lpg uitvoeringen voor binnen en buiten terrein. Later is dit samen gegaan met Nissan en is FENDT nog steeds importeur voor Nissan heftrucks in Duitsland.

 

Eind jaren ‘60 nam FENDT Lely-Dechentreiter over. Deze firma was ontstaan door de overname van Dechentreiter door het Nederlandse Lely.

Hier werden onder andere ladewagens en caravans gebouwd. Soms zie je nog eens een caravan met het logo van Lely er op. Op deze manier is FENDT gekomen tot het produceren van caravans, welke al snel, net als de trekkers, als zeer betrouwbaar en solide bekend waren. Nog steeds worden er caravans gebouwd onder de naam FENDT, echter sinds de overname van FENDT door AGCO, is nu Hobby eigenaar van FENDT caravans.

 

Als vervolg op de werktuigendragers, dacht FENDT aan een zelfrijdende ladewagen met maaibalk voorop. Verder dan een prototype van de Uni-mat is het niet gekomen. De Uni-mat was eigenlijk de achterkant met motor van een F231GT met een enkel-as ladewagen. Later kwam de AGROBIL, een voertuig met 4-wielaandrijving, 3 cylinder 50pk deutz motor, geschikt voor grasdrogerijen en grote boeren. 112 stuks zijn er gebouwd van 1970 t/m 1982.

 

Een ander voertuig dat in Bäumenheim gebouwd werd was de Pistenraupen

( Piste-bulli ) of wel een rupsvoertuig voor de skipistes. Het uiterlijk had iets van de eerste 100-serie. Ze waren FENDT oranje en voorzien van een Audi motor. Hoeveel er gebouwd zijn is niet bekend.   

 

In de jaren ‘80 van de 20e eeuw verschenen er fietsen van Fendt, hoe dit tot stand gekomen is leest U elders op deze website.

 

Dan was er nog een andere tak van de familie FENDT, welke ook trekkers en landbouwwagens maakte. Zo is er een trekker genaamd FENDT MAMMUT

En werden er door dezelfde Theodor Fendt landbouwwagens gebouwd, ongeveer zoals ze nu als miniatuur te verkrijgen zijn.